De linkerrijbaan van een drukke verkeersader in Den Haag, de Lozerlaan, zou alleen gereserveerd moeten worden voor elektrische auto’s. Dit voorstel van D66 deed de wenkbrauwen opkrullen bij veel raadsleden in Den Haag.
,,Andere auto’s blijven welkom op die laan, maar niet op de linkerbaan”, stelde raadslid Peter Mekers.,,Zo werkt een milieuzone ook, dat je mensen uitsluit op basis van eigenschappen van hun auto. Het aanpassen van een rijbaan is relatief goedkoop en daar kan het college morgen al mee aan de slag.”, schrijft de Telegraaf.
Ralf Sluijs, raadslid voor Hart voor Den Haag reageert woedend. „Het arme gepeupel mag op de rechterbaan jaloers toekijken”, schrijft hij op Twitter. Een collega raadslid van dezelfde partij schrijft: ’een volgend voorstel wordt vast een aparte rijbaan voor D66érs’. De PVV vindt het voorstel lijken op ‘het etnisch profileren van auto’s’.
Mekers had het idee overgenomen van over verkeersoverlast klagende Hagenaars tijdens een bijeenkomst in de stad. ,,De Lozerlaan werd vooral genoemd als overlastgever. Lawaai, te snel rijden, vervuilend en gevaarlijk.” Hij vond het idee om een e-lane te maken, een gereserveerde laan voor elektrische voertuigen, ‘sympathiek’ om de overlast te beperken.
PVV, Hart voor Den Haag, VVD en CDA zijn sceptisch. Kavish Partiman (CDA): ,,Aan de ene kant zegt D66 dat dit beter is voor het milieu, maar wat gebeurt er dan met de rechterbaan waar files ontstaan met auto’s met draaiende benzine- en dieselmotoren? Ik vind het voorstel maar raar.” Hij wijst erop dat niet iedereen veel geld heeft klaarliggen voor een dure elektrische auto.